top of page
Food Pioneers logo
ears-of-wheat-isolated-on-white-background-the-pr-2024-12-01-04-42-55-utc.jpg

Food Business Conf. 2025 by Food Innovators: samen bouwen aan de toekomst van voedsel

ree

Op vrijdag 10 oktober stond het Natural Pavilion in Almere vol met ondernemers, investeerders en professionals uit de voedselwereld. Food Business Conf. by Food Innovators bracht internationale inspiratie samen met regionale kansen en markeerde een nieuw hoofdstuk waarin we niet alleen inspireerden, maar ook activeerden. Door onze netwerken, kennis en ervaring te bundelen, versterkten we elkaars impact.



Food Business Conf. 2025 by Food Innovators: samen bouwen aan de toekomst van voedsel

Vrijdag 10 oktober veranderde het Natural Pavilion in Almere in een bruisend centrum van innovatie en samenwerking tijdens de Food Business Conf. 2025 by Food Innovators met ondernemers, investeerders, beleidsmakers en vernieuwers. Het programma bood een krachtige mix van plenaire keynotes en themasessies over onderwerpen als groei, AI, circulariteit en korte ketens, met één gezamenlijke missie: een slimmer en veerkrachtiger voedsellandschap.


Van financiering tot innovatie

De dag startte met inspirerende inzichten over ondernemerschap en financiering: hoe spreek je de taal van de investeerder, hoe schaal je internationaal, en hoe maak je innovatie financierbaar? Sprekers deelden praktijkvoorbeelden over AI, automatisering, merkbescherming, storytelling, en circulaire oplossingen tegen voedselverspilling. Ook kwamen thema’s als duurzame partnerschappen, talentontwikkeling en lokale samenwerking aan bod, met concrete tools voor groei en impact.


Keynotes vol visie

De keynotes brachten visie en daadkracht samen: Willem Sodderland (Seamore) liet zien hoe zeewier symbool werd voor voedselinnovatie. Robert van den Breemer (Those Vegan Cowboys) vertelde over zijn overstap van zuivel naar plantaardig ondernemerschap. Ramon van der Tol (Rabobank) verbond wereldwijde voedseltrends met groeikansen voor Nederlandse ondernemers.


Themasessies higlights: Financiering, groei en innovatie

De dag opende met een sterke focus op ondernemerschap en financiering. Sander Peltenburg (Rabobank) en Pepijn Ox (Broccoli) lieten zien hoe ondernemers hun groei kunnen financieren en de taal van de financier leren spreken. Eric Hanson en Jacqueline Kuiper (Horizon Flevoland) deelden ervaringen over internationale uitbreiding en exportstrategieën.


Op het gebied van innovatie en circulariteit inspireerden Rein Brands (Urk Seafood) met toepassingen van AI en automatisering in de visserij, Jon Scobey (Compass Group) met voorbeelden van hoe voedselafval waarde kan krijgen, en Dimitry Loiseau & Carolina Riffi Ollite (FBC & Calina inc.) met hun visie op storytelling, merkbescherming, AI-gedreven marketing en de mogelijke subsidies hiervoor.


Samenwerken als groeikracht

In de thematafels over ondernemerschap en samenwerking hielp Jeroen van IJzerloo (Food Hub) ondernemers hun focus aanscherpen, Anke Bun (Impact Hub Amsterdam) liet zien hoe duurzame partnerschappen ontstaan, en Sabine Beuk (Generous Minds) deelde inzichten over authentiek onderhandelen en vertrouwen als groeifactor.


Carlo Verhart (Voedsel Verbindt) en Stijn Sprenkels (Social Farmer) benadrukten de kracht van lokale samenwerking voor sterke, korte ketens. Margreta Barten (SOL / HR Desk) gaf praktische tools voor het aantrekken en behouden van talent, terwijl Willeke Waller (Food Pioneers) liet zien hoe kennisvouchers innovatie versnellen binnen bedrijven.


Samen eten, samen groeien

De dag eindigde met een feestelijk walking network dinner, gepresenteerd door Toon van Dijk, gedeputeerde van de Provincie Flevoland. Het lokaal geproduceerde diner van Deli Nomads vormde een ode aan regionale smaken en samenwerking. De presentatie lag in handen van Dimitry Loiseau (FBC & Calina inc. Los Angeles), die met zijn energie en internationale flair de dag aan elkaar verbond.


Food Business Conf. by Food Innovators

Tien jaar geleden startte Carolina Riffi Ollite de Food Business Conf. vanuit één overtuiging: samenwerking is de sleutel tot groei. Wat begon in de Jaarbeurs Utrecht groeide uit tot een internationaal platform met edities in Los Angeles, Milaan en Shanghai. Voor de 2025 editie bundelden we onze krachten met Food Innovators, een partner die net als FBC gelooft in de kracht van ondernemerschap, innovatie en samenwerking binnen de voedselketen. “Echte impact ontstaat wanneer we mensen en ideeën over grenzen heen verbinden. Door onze netwerken, kennis en ervaring te bundelen, versterken we elkaar. De kracht van vooruitgang ligt niet in wat we afzonderlijk kunnen, maar in wat we samen doen.” aldus Carolina Riffi Ollite.


Vervolg in november

De beweging gaat door: in november volgen de Food Business Conf. “Matching Days”, met online ontmoetingen en verdiepende sessies waarin ondernemers, investeerders en kennispartners verder bouwen aan duurzame groei. Mis het vervolg van het event niet en geef je op: https://www.foodbusinessconf.com/event-details/matching-days-2025

bottom of page