top of page
Food Pioneers logo
ears-of-wheat-isolated-on-white-background-the-pr-2024-12-01-04-42-55-utc.jpg

Food Impactmakers dag 2: De consument – wat (w)eet ik?

ree

Donderdag 20 november - Almere 

Dag 2 van Food Impactmakers stond in het teken van de consument. Met bijna dertig MBO-studenten doken we in de praktijk van boodschappen doen, voedingskeuzes en verleiding. Hoe komen voedselkeuzes eigenlijk tot stand? En welke rol spelen supermarkt, marketing en omgeving daarin? 


Supermarktsafari in Almere Duin 

We begonnen de dag bij PLUS Almere Duin. De supermarkt is de plek waar consumenten groente, fruit en andere dagelijkse boodschappen halen, maar ook waar ze continu geprikkeld worden door allerlei marketingtrucs en een uitgebreid aanbod. Gemiddeld maken we zo’n 200 voedselkeuzes per dag. Die keuzes worden sterk beïnvloed door de drie G’s: gemak, geld en geluk


ree

Tijd voor de eerste activiteit voor de studenten. Ze gingen op supermarktsafari met een geheime opdracht. Hun missie: stel een gezonde lunch samen, bijvoorbeeld zonder bewerkt voedsel, volledig plantaardig of binnen een beperkt budget. Al snel merkten ze hoe lastig het is om écht geïnformeerde keuzes te maken als je tussen de schappen staat, onder tijdsdruk en met keuze uit honderden producten. 


In gesprek over de voedselkeuzes 

Na de supermarktsafari bespraken de studenten hun boodschappenmandjes met experts Thera van Heuveln, Jonah Koppe en Merlijn Broersma van FUNCTION (en deelnemer van het Food Pioneers Program 2025). Welke producten kozen ze en waarom? Wat heeft ze geholpen of juist in de war gebracht? En welke geheime opdracht zat er achter hun keuzes? 


ree

Merlijn Broersma, FUNCTION: “Wat een toewijding van de studenten! De kritische vragen en opmerkingen, de diep inhoudelijke discussies – petje af voor deze groep. Leuk om samen met Jonah verschillende perspectieven op voeding en gezondheid te kunnen geven.” 



Wie is aan zet in het voedselsysteem? 

De gesprekken in de supermarkt vormden de opmaat naar een grotere vraag: wie kan het voedselsysteem veranderen? Moet de vraag vanuit de consument komen, heeft de boer een sturende positie, of kan de supermarkt haar macht beter inzetten? Welke rol speelt de politiek? In deze complexe discussie is het belangrijk dat de studenten meekrijgen dat er geen goed of fout is in je voedselkeuzes – ook een chocoladereep of blikje energydrank op z'n tijd kan onderdeel zijn van een gezond voedingspatroon. Financiële, mentale, medische, én culturele factoren spelen een rol. Tijdens een stellingenspel deelden de studenten hun persoonlijke ervaringen met deze complexiteit. 


ree

Feedback als vaardigheid voor impact 

Vanuit de samenwerking met SOL (Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie) kregen de studenten een training ‘Feedback Geven en Ontvangen’ van trainer René Nawijn. Want om impact te maken is het belangrijk om open te staan voor constructieve feedback, te reflecteren, en vervolgens ook actie te ondernemen. Om dit in de praktijk toe te passen trekken we het centrum van Almere in, waar de studenten in gesprek gingen met lokale restaurants en grote fastfoodketens. Ze observeerden de omgeving en marketinguitingen, bekeken welke gezonde opties er op de kaart staan en gingen in gesprek met lokale ondernemers. 


Wat studenten meenemen 

Samenvattend zijn dit de takeaways van dag 2 van Food Impactmakers: 

  • Inzicht dat voedselkeuzes dagelijks worden beïnvloed door gemak, geld en geluk 

  • Ervaring met het kritisch kijken naar schapindeling, marketing en productinformatie 

  • Bewustzijn dat er geen zwart-witantwoord is op “gezond” eten, en dat context belangrijk is 

  • Concrete vaardigheden om feedback te geven en ontvangen, binnen de klas én daarbuiten 

  • Inzicht in de rol van consument, ondernemer, supermarkt en politiek in het voedselsysteem 


Samenwerking met SOL 

Food Impactmakers is een samenwerking van SOL en Food Pioneers, gericht op de food professionals van morgen. Theorie en praktijk komen samen, met de regio als klaslokaal. 


Meedoen met jouw school of organisatie 

Wil je een programma op maat dat past bij jouw opleiding of team? Neem contact op met Guusje via guusje@foodpioneers.nl


bottom of page